Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!
NIKLAS BERGLIND

Nobel 2016, stylist Niklas Berglind 

Äntligen på plats inne i tv-huset på SVT. 

Vi är inne i Nobelvecka och allt ska falla på plats. Hår, make, klänningar, allt ska bli perfekt. Många detaljer och många viljor. Det är nu jag ska skapa magi. In i drömfabriken för att få 5 programledare att skina och glittra under lördagens Nobelfest. Mer om det senare i veckan! 

Maria Nilsdotter … 

Cornelia Webb Ebonli …

Ica-klassikern tema mat

Hej på Er!Hoppas Er löpning och att Era utmaningar denna vinter känns lika kul som min utmaning gör. Ica-klassikern ska vara roligt och lustfyllt inte ångest och måsten. Jag startade min resa med Ica-klassikern tidigare i höstas. En svensk klassiker men med längre tid för varje delmoment. Jag kör löpning och ska springa 3 mil på sex veckor. 

https://www.ica.se/klassikern/


Löpningen går upp och ned men nu efter det att jag fått grymt bra mattips och fått in mer övningar i min löpning känns det riktigt kul. Jag har en bra bit kvar men jag känner att jag börjar hitta andra verktyg och att jag orkar mer och vågar trycka ifrån fast det är isigt och nu snöigt ute. En klar förbättring.

En av de stora anledningarna till att jag drog igång detta  var att jag ville förändra mitt beteendemönster kring mat och träning. jag behövde en matplan och tips på olika recept.

ICA-dietisten Christina som jag träffade på gärdets utegym för 2 veckor sedan har satt ihop en kalasbra matplan för hur en dag kan se ut.

(Ni hittar klippet HÄR och får en bra massatips på bl.a. den gamla hederliga tallriksmodellen) 

Jag har lagat, smakat, mumsat och ätit. 

Här kommer en dagsplan jag tror ni ALLA kan ha glädje av:

Frukost:


Chiapudding ger framförallt protein men även vitaminer och mineraler från frukt och bär, urgott och busenkelt att förbereda innan du går och lägger dig. jag gillar mycket färsk frukt och detta är en riktig dessert fast till frukost. Njut!

http://www.ica.se/recept/chiapudding-med-kokos-och-vaniljkvarg-719997/
Macka: 


En rejäl macka är alltid rätt som start på morgonen, ladda med protein och snåla inte med tillbehör eller pålägg. Stekt ägg är en klassiker som aldrig går ur tiden. Mums!

(självklart kan du byta ut det stekta mot ett kokt ägg och lite kaviar.)

http://www.ica.se/recept/aggmacka-pa-grovt-brod-716130/

 

 

Lunch:

Att äta ute kan vara riktigt krångligt och förbannat dyrt. Jag gíllar bra och smarta matlådor. Rödbetor är perfekt i lunchlådan. Serveras lika gärna kallt som varmt. Denna ljuvliga sallad gjorde succé på kontoret. Servera med gott bröd eller kör helt plane utan.
http://www.ica.se/recept/rodbetssallad-med-matvete-och-getost-717872/

 För den vetgirige:

Rödbetor, spenat och ruccola innehåller nitrat. Nitrat omvandlas till kväveoxid, ett ämne som gör att kroppen behöver mindre syre för att bilda energi. Det gör att det tillgängliga syret räcker längre och man orkar mer. Muskulaturen blir helt enkelt mer effektiv. Forskare på KI och GiH har visat detta i olika studier. För att nå effekt behöver man äta 2-3 rödbetor eller 150 gram ruccola ungefär 1-2 timmar innan man ska prestera. Men det är bra att äta den typen av grönsaker vid vilket tillfälle som helst. Visst kan man dricka sin rödbetsjuice men håll med om att ovanstående recept verkar klart smarrigare!
 

Middag:

Ordentlig middag är bra för återhämtning. Det säger dig självt att du måste tanka efter att du kört slut kroppen. Lax är både enkelt att laga och nyttigt. Den här rackaren gjorde min måndag bra mycket roligare. Ta det lite lugnt med chilin bara, jag överdoserade an aning och det var en ganska kryddig upplevelse. Haha! 

http://www.ica.se/recept/kryddstekt-lax-med-avokadosalsa-721366/

Receptet har lågt koldioxidavtryck (dvs är klimaträtta, smart och viktigt! 

Som ni ser har jag haft det riktigt glatt när jag fått hjälp och guidning av ett proffs. Häng med in på denna matresa och inspireras till nya prestationer i löpspåret och köket.

Lycka till!
Niklas

senaste från Man

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
Andrea Brodin
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Träningsglädje
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Dasha Girine
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Man
Philip Conradsson
Hälsa
Fannie Redman
Creative
Flora Wiström
Man
Kevin Triguero
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Elin Johansson
Creative
Linn Wiberg
Creative
Sara Edström
Creative
Sandra Hjort
Creative
Sandra Beijer
Hälsa
PT-Fia
Lifestyle
Sanne Alexandra
Man
Niklas Berglind
Man
Johan Hurtig
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Emelie Wikström
Man
Viktor Frisk
Mode
Fanny Ekstrand
Home
Julia K
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Chrystelle Eriksberger
Home
Sanna Fischer
Mode
Linn Eklund
Man
Marcus Schuterman
Home
Amelia Widell